Sunday 27 January 2013

jiwa yang tenteram

ubat hati ade 5
1. solat malam
2.berpuasa
3. berkumpul dengan org soleh
4.membaca al quran
5. zikir malam berpanjangan

Allah berfirman yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

its true how did we really remember Allah every minute that passed. Its for our own benefits that we remember him. Allah doesnt need. He is The Most Exalted. we need to remember him to keep in tranquility and to free ourselves from worries,jealousy, sadness, regret, when we are thinking of other things that happened in our lives.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal soleh, mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Surah Al-Baqarah ayat 277)

“Dan tidaklah Kami mengutus para rasul itu melainkan untuk memberi kabar gembira dan memberi peringatan. Barang siapa yang beriman dan mengadakan perbaikan, maka tak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Surah Al-An’am ayat 48)

“(Tidak demikian) bahkan barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Surah Al-Baqarah ayat 112)

Masha Allah,there are so many verses in the quran ,how Allah promised that true believers will never be stricken with sadness and worries that may later develop into depression like so many cases in today's world.

 Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu" (An-Nisa' : 32)

Al Quran is complete with the answers for everything that happened to us. Its up to us to used it as our guidance or not...

 

No comments:

Post a Comment