Friday 25 January 2013

redha dengan ketentuan Nya

Tiada berlaku sesuatu bencana yang terjadi di atas muka bumi ini, atau ke atas diri kamu, melainkan yang demikian itu telah tercatat di dalam kitab (azal) sebeum kami laksanakan terjadinya. Sesungguhnya demikian itu bagi Allah mudah sekali. Supaya kamu tidak berdukacita terhadap apa-apa yang terlepas dari tanganmu, dan tidak bangga pula dengan apa-apa yang diberikannya oleh kamu, dan Allah tidak menyintai orang yang sombong dan membanggakan dirinya'
Surah al-Hadid; 22-23

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan "Kami telah beriman" sedangkan mereka tidak akan diuji lagi.'
Surah al-Ankabut; 2

'Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, sebab sesungguhnya tidak akan berputus asa daripada rahmat Allah melainkan orang kafir sahaja.'
Surah Yusuf; 87




“Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, ya Tuhanku. Dan sesungguhnya aku khawatir terhadap mawaliku sepeninggalku, sedang istriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah aku dari sisi Engkau seorang putra, yang akan mewarisi aku dan mewarisi sebahagian keluarga Ya’qub; dan jadikanlah ia, ya Tuhanku, seorang yang diridai”.

Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya dijadikan baginya jalan keluar.
65-3:  Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Dia (Allah) akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (surah talaq)

"Sungguh hebat keadaan orang mukmin, mereka sentiasa berkeadaan baik. Tidak terjadi yang demikian itu kecuali pada diri orang mukmin. Jika ia mendapat kesenangan ia bersyukur, hal ini adalah kebaikan. Dan jika ia ditimpa kesusahan ia bersabar, itu juga adalah kebaikan." (Hadis riwayat Imam Muslim).

Tanda redha ada tiga.
Pertama adalah kata yang baik ketika menerima ujian Allah. Innalillahi wainna ilaihi rajiun (Kami adalah milik Allah dan kepada Allah kami akan dikembalikan). Bukan sumpah seranah dan maki hamun rasa tak puas hati.
Kedua, ketika susah ingatlah dengan nikmat Allah yang banyak. Di situ anda akan berasa beruntung dengan apa yang ada pada diri.
Ketiga, ikhtiar jangan berhenti. Redha bukan bermakna menerima tanpa usaha. Itu adalah putus asa dan pesimis namanya. Tapi redha adalah semangat yang membangkitkan hati yang sedih, yang menajamkan akal fikiran, menguatkan hentakan kaki dan membuahkan idea yang bernas untuk berjaya. Jadilah orang yang bahagia dengan kekuatan yang tersimpan dalam mustika yang bernama redha kepada Allah.

its time to leave the past behind and move forward.what's done is done. Its not what you had done,its what you gonna do. 

Even Rasulullah never asked his companions, why you did that?why you didnt do that?
feeling regret of what you had done in the past is not gonna make the future better, in fact it left you feeling remorse and guilt,and how you wish you had done it differently and imagining how it would be if you had done things differently and everything would have been different.

Its not right to dwell in the past. because as muslims we believe that everything that happened to us ada hikmahnya. if it is because of our sin that we make mistakes in this life then we should seek forgiveness and pray to Allah that he will grant something better, even better than what you have lost.

recite the doa ; ya allah,kurniakanlah aku kesabaran dalam menghadapi musibah ini dan berilah ganti yg lebih baik'

imagine how ummu salamah get replacement of rasulullah as a husband,Allah indeed gave her something so much better, kekasih Allah.mashaAllah,

more important is that whatever you are feeling sad about is only the worldly material that dont last. Aim for the akhirat and Allah, then it will give you life.when your  heart is going astray this is when you started wanting this life. increase your ibadah and cleanse your heart.pray and pray and pray that ALlah will guide you and give you strength to strive in His way.



No comments:

Post a Comment